کد مطلب:36682 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:66

فضائل و اعمال نیکو روح انسان را فربه و سنگین می کنند...











مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان گفته اند كه در اینجا «وزن» به معنای وزنه است. در قیامت آدمیان را با حق می سنجند. یعنی گویی در یك طرف ترازو وزنه ای از جنس حق قرار دارد، هر كس كه حظ و بهره اش از حق بیشتر باشد، یعنی حق، بیشتر جذاب روح او شده باشد، سنگینتر است و هر كس از حق نصیب كمتری یافته باشد وزنش سبكتر است.[1] از همین جا روشن می شود كه چرا از یك سو به ما گفته اند

[صفحه 224]

هر كس در ترازوی آخرت سنگینتر باشد به بهشت می رود و هر كس سبكتر باشد به دوزخ خواهد رفت و از سوی دیگر گفته اند:

تخففوا تلحقوا[2].

سبكبار باشید تا برسید.

این دو مطلب به ظاهر متناقض اند، اما با روشن شدن معنای «بار» تعارضشان بر طرف خواهد شد. اگر بار را امر بیگانه و غذای هضم نشده بدانیم آنگاه كسی كه بارش سبكتر است، هم در سفر چالاكتر است و هم روحش نیرومندتر و سنگینتر است. از سوی دیگر كسی كه بیگانه ها و ناخودهای زیاد با خود همراه دارد و گرانبار است هم سفرش پر رنج و مشقت است و هم روحش لاغر و ناتوان است.


صفحه 224.








    1. تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، دفتر انتشارات اسلامی: وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ج هشتم، ص 11 -12 و 14 -15.

      سوره اعراف، 8 و 9، سوره مومنون، 103: فمن ثقلت موازینه فاولئك هم المفلحون و من خفت موازینه فاولئك الذین خسرو انفسهم فی جهنم خالدون، قارعه آیه 6 -9: فاما من ثقلت موازینه هو فی عیشه راضیه و اما من خفت موازینه فامه هاویه.

    2. بحارالانوار، ج 69، ص 54، از سخنان حضرت امیرالمومنین (ع).